vrijdag 23 november 2012

Tijd voor een introductie...

Welkom op de blog van SpaceCake Studios! Zoals algemeen bekend is gaan wij net als elke ander team dat deelneemt aan het introductieproject voor gametechnologie ons bezighouden met het creëren van een game. En dit wordt niet zomaar een game, deze zal namelijk gebaseerd worden op de retro en welbekende game genaamd Asteroids.

Asteroids is een game, inmiddels al meer dan 30 jaar oud, waarin je als ruimteschip (of iets wat daarvoor door moest gaan) tegemoetkomende astroïden en ufo’s moet ontwijken of beschieten. De besturing is simpel; je kunt slecht vooruit bewegen en naar links of rechts draaien. Daarnaast is er de mogelijkheid om te schieten. Als een astroïde geraakt wordt door de projectielen die het ruimteschip afschiet, splitst deze zich in kleinere astroïden die zich sneller bewegen. Om nog enigszins voor afwisseling te zorgen, zijn er ook schietende ufo’s, deze moet je uiteraard ook ontwijken. De gameplay was theoretisch gezien oneindig, en het doel is een zo hoog mogelijke score te halen voordat je geraakt wordt door een rondvliegende astroïde of ufo. Het was toentertijd razend populair, en nu nog kunnen mensen uren bezig zijn met het steeds maar verbeteren van hun highscore. Ongelofelijk zou je kunnen zeggen, als je kijkt naar hoe simpel het spel eigenlijk is. Moge de onderstaande screenshot dat duidelijk maken!



Omdat er in 30 jaar nogal wat verandert, is er tegenwoordig ruim de mogelijkheid om deze game in een gloednieuw jasje te steken door gebruik te maken van technologieën die voorheen niet konden worden toegepast, vaak simpelweg omdat ze nog niet bestonden of omdat de toenmalige hardware nogal wat beperkingen had. En dit is precies waar we heen willen met ons project! Bedoeling is dat we als basis de game Asteroids nemen, en vervolgens gaan verbeteren op (bijna) alle punten door (relatief) nieuwe technieken toe te passen. Dit zal onder andere inhouden dat we gaan zorgen voor beter en dus realistischer graphical design (door bijvoorbeeld gebruik te maken van Particles, later meer hierover), meer afwisseling in bijvoorbeeld vijanden en meer mogelijkheden zoals power-ups en het vliegen met verschillende ruimteschepen. Ook streven we ernaar om voor een oplopende moeilijkheidsgraad te zorgen, en in plaats van levens zal er een zogeheten health bar komen, om het net iets interessanter te maken.  Uiteraard kan een beetje ambitie niet kwaad, dus als het enigszins haalbaar is willen we een multiplayer mode maken, en als we hier de tijd voor vinden zelfs een multiplayer mode over het netwerk.  Moge het trouwens duidelijk zijn dat deze doelen absoluut niet vast staan en hier vast nog wat aan gesleuteld gaat worden. Maar dit schept vast een globaal beeld van onze plannen.

Kortom, op deze blog zullen we jullie op de hoogte houden van onze vorderingen, en daarnaast eventueel nog wat meer informatie verstrekken over bepaalde technieken die we gaan gebruiken in onze game, in het geval dat het ons nuttig lijkt.

Om een kijkje achter de schermen te nemen hebben we naast deze startpagina ook nog een pagina waarop elk teamlid van SpaceCake Studios zich voorstelt, voor degenen die zeer geïnteresseerd in ons zijn!


…We’ll keep you posted!
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten